Τρείς σταθμοί διοδίων στο Ν. Σερρών

Εκει που δεν είχαμε κανένα σταθμό διοδίων, θα αποκτήσουμε …τρεις! Ετσι στην ακύρωση της αναλογικής χρέωσης των διοδίων στην Εγνατία Οδό προχωρεί το υπουργείο Υποδομών, μετά την πίεση της τρόικας, εγνατια-διοδιαοι εκπρόσωποι της οποίας επέβαλαν την αντικατάσταση του συγκεκριμένου μοντέλου με αυτό που ισχύει και στους υπόλοιπους οδικούς άξονες.

Ο νέος σχεδιασμός προβλέπει διόδια εκτός από τον Προμαχώνα (που ήδη προχωρουν οι εργασίες κατασκευής), διόδια θα δημιουργηθούν σε … Στρυμονικό και… Αμφίπολη. Η κυβέρνηση, σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», (φροντίζει οι μεγαλοεργολάβοι να είναι απο τους πρώτους που θα οφεληθούν απο την αξιοποίηση του τάφου της Αμφίπολης), καταργεί τα διόδια που προβλεπόταν στην Ρεντίνα, και στο σχετικό σχέδιο υπουργικής απόφασης για τη χωροθέτηση των 13+5 σταθμών διοδίων της Εγνατίας, το οποίο προωθείται, προβλέπεται η ίδρυση σταθμού διοδίων στην περιοχή του τύμβου Καστά στην Αμφίπολη!

Η ολοκλήρωση αυτής της εκκρεμότητας αναμένεται, με βάση το δημοσίευμα, να ανοίξει τον δρόμο της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού σε ιδιώτες επενδυτές για έως και 40 έτη. Σύμφωνα με το σχέδιο της απόφασης του υπουργού Υποδομών για τη χωροθέτηση των 13+5 σταθμών διοδίων της Εγνατίας Οδού, το οποίο περιήλθε στη γνώση της εφημερίδας, η περιοχή της Ηπείρου επιβαρύνεται με τέσσερις σταθμούς διοδίων, οι οποίοι θα αναπτυχθούν σε μία ακτίνα μικρότερη των 120 χλμ. Αντίθετα, από τον Βενέτικο Γρεβενών ως τον Πολύμυλο Κοζάνης, μία απόσταση περίπου 80 χλμ., δεν θα υπάρχει ούτε ένας σταθμός διοδίων, ενώ στη διαδρομή μέχρι τη Θεσσαλονίκη οι οδηγοί θα συναντούν μόνο τον σταθμό διοδίων των Μαλγάρων. Επίσης, εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι χωροθετείται σταθμός διοδίων πλησίον του ταφικού μνημείου της Αμφίπολης αντί της Ρεντίνας, όπως προέβλεπε ο αρχικός σχεδιασμός. Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει το ρεπορτάζ, οι σταθμοί διοδίων στον κύριο άξονα της Εγνατίας χωροθετούνται ως εξής: Τύρια Θεσπρωτίας (εν λειτουργία) Παμβώτιδα Ιωαννίων (προς λειτουργία) Μαλακάσι Τρικάλων (εν λειτουργία) Βενέτικος Γρεβενών (προς λειτουργία) Πολύμυλος Κοζάνης (εν λειτουργία) Μάλγαρα (εν λειτουργία) Εξωτερική περιφερειακή Θεσσαλονίκης (προς λειτουργία) Ανάληψη Λαγκαδά (εν λειτουργία) – Αμφίπολη Σερρών (προς λειτουργία) – Μουσθένη Καβάλας (εν λειτουργία) Περιμετρική Καβάλας (προς λειτουργία) Ίασμος Ροδόπης (εν λειτουργία) Μεστή Έβρου (προς λειτουργία).

Στους κάθετους άξονες προβλέπεται να λειτουργήσουν οι εξής σταθμοί: Ιεροπηγή Καστοριάς, Αλιάκμονας Καστοριάς, Εύζωνοι Κιλκίς, Προμαχώνας Σερρών, Στρυμωνικό Σερρών.

Προαπαιτούμενη δράση του Μνημονίου Συνολικά, προβλέπεται να αναπτυχθούν 13+5 σταθμοί διοδίων σε ολόκληρο τον αυτοκινητόδρομο και στους κάθετους άξονές του. Έτσι, εκπληρώνεται μία προαπαιτούμενη δράση του Μνημονίου, η οποία εκκρεμούσε εδώ και αρκετό καιρό και η μη συντέλεσή της είχε προκαλέσει εκνευρισμό στους εκπροσώπους των δανειστών. Σύμφωνα με πληροφορίες, η ελάχιστη χρέωση που προβλέπεται ανέρχεται σε 3 σεντς ανά χλμ. με ΦΠΑ και η μέγιστη στην μέση αντίστοιχη τιμή των υπόλοιπων οδικών αξόνων.

Ωστόσο, φαίνεται ότι η όποια αναλογικότητα στη χρέωση των διοδίων, την οποία είχε ανακοινώσει ο κ. Χρυσοχοΐδης, ενδεχομένως να βρει πεδίο εφαρμογής στις περιαστικές και μόνον περιοχές, με δυσανάλογη επιβάρυνση των χρηστών των πιο απομακρυσμένων ζωνών.

 

Διαψεύδει το υπουργείο Υποδομών ότι μπαίνουν διόδια στην Αμφίπολη, σημειώνοντας ότι με το αναλογικό σύστημα χρέωσης δεν έχει σημασία που τοποθετούνται οι σταθμοί.

Σε ανακοίνωσή του, μετά από σχετικά δημοσιεύματα, το υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων διευκρινίζει: «Οι τρεις ανισόπεδοι κόμβοι από Θεσσαλονίκη προς Καβάλα στην επίμαχη περιοχή είναι: Ασπροβάλτα, Κερδύλλια, Στρυμωνικό. Η Αμφίπολη απέχει από τον κόμβο Στρυμωνικού τέσσερα χιλιόμετρα. Ο σταθμός διοδίων θα τοποθετηθεί μεταξύ Ασπροβάλτας και Κερδυλλίων περίπου 20 χιλιόμετρα μακριά από τον κόμβο Στρυμωνικού και περίπου 25 από Αμφίπολη. Από τον αρχικό σχεδιασμό μετατοπίζεται ελάχιστα για λόγους καθαρά συγκοινωνιακούς».

Το ΥΠΟΜΕΔΙ απαντά επίσης στις αιτιάσεις ότι συνιστά υποχώρηση του υπουργείου και κατάργηση της αναλογικότητας, το γεγονός ότι το αναλογικό σύστημα θα ολοκληρωθεί το 2017. «Για να λειτουργήσει η αναλογικότητα χρειάζεται οι οδηγοί να εφοδιασθούν με πομπούς, όπως για παράδειγμα στην Αττική οδό. Χωρίς πομπούς δεν μπορεί να αναγνωρισθεί το όχημα και ο τρόπος συνδρομής του στα διόδια. Πουθενά, κυριολεκτικά πουθενά στον κόσμο δεν δουλεύει διαφορετικά» σημειώνεται στην ανακοίνωση του υπουργείου. Επιπλέον σημειώνεται ότι «οι περισσότεροι νέοι σταθμοί για να κατασκευασθούν χρειάζονται 12-18 μήνες. Στο διάστημα αυτό θα εξοπλισθούν με τα συστήματα αναγνώρισης οχημάτων και θα αποκτήσουν υποδομές για ηλεκτρονικά διόδια. Στο ίδιο διάστημα θα κληθούν οι οδηγοί, χρήστες του αυτοκινητόδρομου να αποκτήσουν πομπούς, ώστε να επωφεληθούν της αναλογικής χρέωσης». Και το υπ. Υποδομών καταλήγει αναφέροντας: «Είναι κατά συνέπεια απολύτως εύλογο και επιστημονικά άρτιο να λέγεται, ότι το 2017 θα έχει ολοκληρωθεί το σύστημα».