Παιδιά
« Μόνο ο,τι δέχτηκες με τη ψυχή σου αυτό μόνο μαθαίνεις και αυτό ενσωματώνεις στη ζωή σου και το χαρακτήρα σου» Dewey
Ο ενήλικας γονιός μέσα από όλα αυτά που αναφέραμε στο 1ο μέρος αρνείται να δει το παιδί, που και αυτό ζει και βιώνει τον δικό του εσωτερικό κόσμο, την τραυματισμένη του ψυχή και τα ψυχοσωματικά του προβλήματα, βλέποντας, ακούγοντας και σκέπτοντας τη συμπεριφορά των γονιών του.
Το παιδί όταν αρχίζει το παιχνίδι αρχίζει να συνειδητοποιεί σταδιακά τι είναι αυτό που μπορεί να κάνει και τι όχι, η συνειδητοποίηση του εαυτού του ονομάζεται αυτογνωσία.
Το παιδί δοκιμάζει τις δυνατότητες του και ανάλογα τις αξιοποιεί.
«Οι αρχαίοι Πυθαγόριοι υποστήριζαν ότι η γνώση του εαυτού προηγείται της γνώσης των άλλων. Κατά συνέπεια, έθεταν τους πρωταρχικούς τρόπους εξάσκησης για αυτογνωσία, με:
1ον Πίστη στο Θεό και τους γονείς
2ον Την εγκράτεια φαγητού
3ον Την αξιολόγηση των πράξεων της ημέρας (επιβράβευση ή ποινή) και
4ον Στιγμές σιωπής για συλλογισμό, με σκοπό το παιδί να αντιληφθεί κάθε έναν παράγοντα που επηρεάζουν την καθημερινή του ζωή.
Σήμερα, η εκπαίδευση, μέσα & έξω από το σπίτι, διδάσκει ΜΟΝΟ γνώσεις για τις αδυναμίες και τα επιτεύγματα των άλλων, όπως: πολιτικούς, καλλιτέχνες, ήρωες, συγγενείς, γείτονες, κ.α. και δεν δίνει περιθώριο στο παιδί να σκεφτεί, να κρίνει, να δει τον εαυτό του στον καθρέφτη να τον σχολιάσει και να συνειδητοποίηση τον εαυτό του. Το παιδί πρέπει να αποκτήσει βαθειά επίγνωση των αναγκών, των επιθυμιών και τις προτιμήσεις του.
Το συνειδητοποιημένο παιδί ξέρει τι θέλει και συνδιαλέγεται με την κοινωνία όπου ζει. Είναι χαρούμενο παιδί γιατί είναι ελεύθερο να διαλέξει και να διεκδικήσει.
«Παιδί με αυτογνωσία γίνεται ενήλικας με ελευθερία» πηγή: http://www.zougla.gr/oikogenia/article/pedi-me-aftognosia-ginete-enilikas-me-elef8eria
Τα πρώτα συναισθήματα που αναπτύσσονται στον άνθρωπο είναι ο φόβος, η θλίψη, ο θυμός, η ζήλια και η αγάπη, στο χέρι των γονιών είναι ποια από αυτά θα αναπτύξουν περισσότερο, ποια λιγότερο και ποια θα εξαλείψουν, π.χ. το φόβο και το θυμό.
Γονείς προτιμείστε τη βιωματική μάθηση για να μπορούν τα παιδιά σας, να καλλιεργήσουν τη φαντασία, τη δημιουργικότητα και την κριτική σκέψη, να εκφράζουν τον τρόπο που αντιλαμβάνονται τη ζωή και να είναι σε θέση να επεξεργαστούν τις εμπειρίες τους.
Ηλικιωμένοι και υπερήλικες
Οι ηλικιωμένοι και οι υπερήλικες γονείς, βλέποντας τη συμπεριφορά των παιδιών τους, σκέπτονται τους κόπους και τους μόχθους που πέρασαν οι ίδιοι στην προσωπική τους ζωή και το πώς μεγάλωσαν τα παιδιά τους, το πως πέρασαν τα χρόνια του πολέμου, την πείνα, τη δυστυχία, κ.α. φουντώνουν τα συναισθήματα, αλλάζει η συμπεριφορά τους και αυτόματα όλα τα σωματικά τους προβλήματα που είχαν καταλαγιάσει αρχίζουν και ξανά φουντώνουν.
Ενήλικες, ΜΗΝ αμελείτε τους γονείς σας,
εάν αντιληφτείτε κάποιο από τα παρακάτω συμπτώματα οφείλετε να πάτε τον ηλικιωμένο γονιό στον ειδικό (ψυχολόγο ή ψυχίατρο ή να ακολουθήσει εναλλακτική ιατρική): Όταν το άτομο έχει μειωμένη κοινωνική συμπεριφορά, μειωμένες έως καθόλου δραστηριότητες, εάν δεν αναλαμβάνει καμία πρωτοβουλία, εάν είναι ανήσυχο και αγχώδη να θυμάστε ότι πίσω από όλα αυτά μπορεί να κρύβεται μια κατάθλιψη. Ζητήστε βοήθεια!!!
Σερφάροντας στο ιντερνέτ
Κάποιος ευλαβής Ιερεύς, σύγχρονος του Μ. Βασιλείου, λόγω κάποιων περιστάσεων μπήκε σε χρέη και τα χρέη αυτά συν τω χρόνο αυξήθηκαν και οι πιστωτές τον ενοχλούν για τον χρέος του. Αυτό τον ανάγκασε να στραφεί και να ζητήσει βοήθεια σε κάποιον κοντινό και γνωστό του έμπορο, ο οποίος, εισακούοντας το αίτημά του, του έδωσε 500 χρυσά νομίσματα με τα οποία ο ιερεύς ξεπλήρωσε τον χρέος του. Προς ικανοποίηση του έμπορου ο ιερεύς του υποσχέθηκε να μνημονεύει τον όνομά του και το όνομα των συγγενών του υπέρ υγείας και υπέρ αναπαύσεως στην Προσκομιδή για όλη του τη ζωή.
Ο έμπορος υπολόγιζε ότι ό ιερεύς θα ζούσε πολλά χρόνια και θα προσευχόταν γι αυτόν και τους συγγενείς του σε κάθε Λειτουργία και με αυτό θα τον ικανοποιούσε για τα χρήματα πού του είχε δώσει.
Ο ιερεύς κατάφερε να τελέσει μόνο μία Λειτουργία στην οποία μνημόνευσε τον ευεργέτη του και τους συγγενείς του. Σύντομα μετά από αυτό αρρώστησε και ύστερα από μια μακρά ασθένεια πέθανε. Ο έμπορος, μαθαίνοντας το τέλος του ιερέως, πάρα πολύ λυπήθηκε και θλιβόταν για την απώλεια των χρημάτων του, αφού μόνο μια λειτουργία τελέσθηκε από τον ιερέα, πράγμα πού δεν το περίμενε. Εκείνος υπολόγιζε στη μακροχρόνια ζωή του ιερέως και γι αυτό του έδωσε τα 500 νομίσματα. Άρχισε λοιπόν να ενοχλεί την πρεσβυτέρα του κοιμισθέντος, για να του επιστρέψει τα χρήματα, κρατώντας τα χρήματα μόνο για μία Λειτουργία.
Η πρεσβυτέρα του απάντησε ότι χρήματα δεν έχει, κι αν υπήρχαν κάποια, τα ξόδεψε κατά τη διάρκεια της αρρώστιας του ιερέως και τώρα τίποτε δεν είχε απομείνει. Ο έμπορος, χωρίς να δίνει προσοχή στα λόγια της πρεσβυτέρας, απαιτούσε επίμονα τα χρήματά του, απειλώντας με δικαστήρια. Τότε εκείνη απευθύνθηκε στον Μ. Βασίλειο και του διηγήθηκε τί της είχε συμβεί. Αφού την άκουσε ο Αγιος, της είπε: «Εγώ αύριο θα τελέσω τη Θ. Λειτουργία. Ελάτε σε μένα μαζί με τον έμπορο και μια ζυγαριά, θα ζυγίσουμε μια μερίδα που θα βγάλω από το πρόσφορο υπέρ υγείας και σωτηρίας των συγγενών του. Οσο θα ζυγίζεται η μερίδα στη ζυγαριά, τόσο χρυσάφι θα προσθέτει ο έμπορος στον άλλο δίσκο της ζυγαριάς και με αυτό το χρυσάφι θα σε πληρώσει για τη μια λειτουργία που τέλεσε ο κοιμηθείς ιερεύς». Η πρεσβυτέρα πήγε στον έμπορο και του μετέφερε τα λόγια του Αγίου Βασιλείου. Ο έμπορος χάρηκε και το πρωί πήγε στο ναό παίρνοντας μαζί του τη ζυγαριά και κάμποσο χρυσάφι. Ο Άγιος Βασίλειος, τελώντας την προσκομιδή, έβγαλε μια μερίδα υπέρ υγείας και σωτηρίας των δούλων του Θεού και την απόθεσε στη ζυγαριά, πρόσταξε τον έμπορο να βάλει χρυσάφι στον άλλο δίσκο της. Όσο χρυσάφι κι αν έβαζε ο έμπορος η μια μικρή μερίδα όλο και βάραιναι και όσο περισσότερο χρυσάφι έβαζε τόσο χαμηλότερα και χαμηλότερα έπεφτε ο δίσκος στον οποίο είχε αποτεθεί η μερίδα που είχε βγάλει ο Μέγας Βασίλειος από το πρόσφορο κατά την προσκομιδή. Ο έμπορος βλέποντας το μεγάλο θαύμα της Θείας Χάριτος ένιωσε φόβο και κατάνυξη, αμέσως ζήτησε συγγνώμη από τον Άγιο Βασίλειο και από την πρεσβυτέρα και ΔΕΝ απαίτησε πλέον χρήματα. Πηγή: http://tokandylaki.blogspot.ca/2013/11/blog-post_14.html
Στεργιανή Παπλιάκα
Νοσηλεύτρια-εκπαιδευτικός