ΕΤΠΑ – Πολιτική συνοχής Το βασικό κοινοτικό μέσο του Ολοήμερου Σχολείου

φώτο: 3ο Δημοτικό ΝιγρίταςΤο γνωστό σε όλους μας, πλέον, προαιρετικό ολοήμερο σχολείο, η χρησιμότητα του οποίου είναι σήμερα πλατιά αποδεχτή, είναι ένας θεσμός που αναπτύχθηκε βάσει των ραγδαίων αλλαγών της κοινωνίας μας και συνεχίζει με επιτυχία, έχοντας συμβάλει ουσιαστικά στον στόχο του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΠΑΝ) για ποιοτική αναβάθμιση της παιδείας μας.

Στη συνέντευξη που παραχώρησε στη Φωνή της Βισαλτίας ο πρώην Διευθυντής της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Σερρών και νύν Διευθυντής του 3ου Δημοτικού Σχολείου Νιγρίτας κύριος Λυμπούδης Αναστάσιος, παρουσιάζει αναλυτικά ότι θέλουμε να ξέρουμε για το Ολοήμερο Σχολείο και τη σχέση του με το ΕΣΠΑ.

ο π. Διευθυντής της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Σερρών και νύν Διευθυντής του 3ου Δημοτικού Σχολείου Νιγρίτας ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΛΥΜΠΟΥΔΗΣ

Συνέντευξη στον Λυμπούδη Αναστάσιο

 

Φ.Β.: Τι είναι το Ολοήμερο σχολείο – Πότε θεσμοθετήθηκε?

Λυμπούδης Αναστάσιος Το ολοήμερο σχολείο θεσμοθετήθηκε το 1997 (ν. 2525) ως ένα νέο σχολείο, διαφορετικό από το συμβατικό, το οποίο δεν στόχευε απλώς να απαντήσει σε μία πιεστική κοινωνική ανάγκη (το πρόβλημα των εργαζόμενων γονέων), αλλά φιλοδοξούσε να αναμορφώσει εκ βάθρων το εκπαιδευτικό πρόγραμμα και να συμβάλλει στην άμβλυνση των εκπαιδευτικών και ευρύτερα των κοινωνικών ανισοτήτων.

 

Φ.Β: Σε ποιους απευθύνεται το Ολοήμερο σχολείο?

Λυμπούδης Αναστάσιος –Σύμφωνα με τις αρχικές του προδιαγραφές, το ολοήμερο σχολείο δεν απευθυνόταν μόνο στα παιδιά των εργαζόμενων γονέων, αλλά ήταν υποχρεωτικό για όλους τους μαθητές. Στις πρώτες 28 σχολικές μονάδες όπου το πρόγραμμα εφαρμόστηκε πιλοτικά (1999-2005), ο καθημερινός σχολικός χρόνος όλων των μαθητών διευρύνθηκε καταλαμβάνοντας εννέα έως δέκα συνολικά ώρες (7 π.μ. – 4 μ.μ. και προαιρετικά ως τις 5μ.μ.), αντί των πεντέμισι ωρών του συμβατικού σχολείου (8 π.μ. – 1:30 μ.μ.).

Φ.Β: Από πού χρηματοδοτήθηκε και χρηματοδοτείται?

Λυμπούδης Αναστάσιος –Στην αρχή το ολοήμερο χρηματοδοτείται κατά 75% από το Γ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης. Σήμερα χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ και αφορά τις μισθοδοσίες των περισσότερων εκπαιδευτικών που εργάζονται στο Ολοήμερο σχολείο.

Οι επενδύσεις αφορούν υποδομές, οι οποίες θα πρέπει, όταν η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση εξαντληθεί, να λειτουργήσουν με ενδογενείς πόρους. Έτσι προκρίθηκε μία «ευέλικτη» επένδυση, χωρίς «σκληρές» υποδομές. Δεν κατασκευάζονται, για παράδειγμα, νέα σχολικά κτίρια (με τραπεζαρίες και χώρους ξεκούρασης) για να υποστηριχθούν οι νέες ανάγκες – ο Οργανισμός Σχολικών Κτιρίων δεν έχει να επιδείξει ούτε ένα αρχιτεκτονικό σχέδιο κατάλληλο για ολοήμερο σχολείο. Οι καθημερινές πρακτικές ανάγκες καλύπτονται πρόχειρα εκ των ενόντων, με άγνωστες προς το παρόν (αν και εύκολα προβλέψιμες) επιπτώσεις στην υγεία των μαθητών από κακή διατροφή και υπερεξάντληση.

Παρόμοια, ως λύση στις πρόσκαιρες αυξημένες ανάγκες σε προσωπικό, προτείνονται οι «ωρομίσθιοι» εκπαιδευτικοί, με παράπλευρη ωφέλεια τη γενικότερη εξοικείωση με τις λεγόμενες ευέλικτες σχέσεις εργασίας.

Φ.Β: Ποια είναι η εξέλιξη του ολοήμερου σχολείου?

Λυμπούδης Αναστάσιος –Η γενίκευση του ολοημέρου σε 3611 κατά το έτος 2003-4 (www.ypepth.gr) θα γίνει τελικά με τη μορφή του «σχολείου διευρυμένου ωραρίου», το οποίο δεν είναι υποχρεωτικό για όλους τους μαθητές. Στην πραγματικότητα σε κάθε ένα από αυτά τα σχολεία συγκροτούνται ένα ή δύο απογευματινά τμήματα που συγκεντρώνουν μαθητές όλων των τάξεων, έτσι που το νέο ολοήμερο σχολείο δεν είναι εν τέλει παρά ένα τρίωρο απογευματινό μονοθέσιο εντός του πρωινού πολυθεσίου.

 

 

Φ.Β: Ποιοι “αξιοποιούν” το Ολοήμερο σχολείο?

Λυμπούδης Αναστάσιος –Στις αρχικές προδιαγραφές του το ολοήμερο δημοτικό σχολείο έθετε ως στόχο τη μείωση των εκπαιδευτικών ανισοτήτων, εκτιμώντας, ενδεχομένως, ότι ο θεσμός θα αξιοποιηθεί από τα χαμηλότερα κοινωνικά στρώματα

Μία σύντομη  απάντηση θα ήταν η ακόλουθη: Στο σύνολό τους σχεδόν εργαζόμενοι γονείς, κυρίως μόνιμοι υπάλληλοι του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, μάλλον υψηλής μόρφωσης, χωρίς σημαντικά οικονομικά προβλήματα, αλλά και χωρίς ιδιαίτερη οικονομική άνεση. Κυρίως, δηλαδή, μέλη των μικροαστικών ή και μεσοαστικών στρωμάτων, που δεν έχουν την οικονομική άνεση να συντηρούν οικιακή βοηθό, ενώ για λόγους τρόπου ζωής και κουλτούρας τηρούν αποστάσεις από τον παππού και τη γιαγιά, στους οποίους προστρέχουν  μόνο σε περιόδους διακοπών ή, όταν για οιονδήποτε λόγο, το σχολείο αναστέλλει τη λειτουργία του .

Μεγάλο είναι και το ποσοστό των αλλοδαπών μαθητών ,που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, λόγω της εργασίας αμφοτέρων των γονέων τους ,αλλά και της ανάγκης της δωρεάν προετοιμασίας για τα μαθήματα της επόμενης ημέρας και διδασκαλίας επιπλέον διδακτικών αντικειμένων.

Φ.Β: Ποιες ειδικότητες εκπαιδευτικών εργάζονται στο ολοήμερο σχολείο?

Λυμπούδης Αναστάσιος –Οι ειδικότητες των εκπαιδευτικών που εργάζονται στο Ολοήμερο σχολείο είναι κατ αρχήν του δασκάλου, ΠΕ70, ο οποίος είναι και ο βασικός δάσκαλος, η ψυχή του σχολείου. Είναι μόνιμος δάσκαλος και του ανατίθεται η διδασκαλία του μαθήματος “Μελέτη και Προετοιμασία “ των μαθητών, από το Σύλλογο διδασκόντων του σχολείου, για μία ώρα την ημέρα.

Το δεύτερο μάθημα που αναλαμβάνει ο δάσκαλος του Ολοημέρου Τμήματος είναι αυτό της “Διατροφικής Αγωγής” που εντάσσεται ως διακριτό μέρος του ωρολογίου προγράμματος του Δημοτικού Σχολείου, έχει διάρκεια 40 λεπτά και διδάσκεται από τις 13:20 -14:05 για τους μαθητές που παρακολουθούν το Ολοήμερο Πρόγραμμα.

Η Διατροφική Αγωγή μπορεί αφενός να βοηθήσει στην ανάπτυξη υγιών διατροφικών συνηθειών απαραίτητων για την ατομική ανάπτυξη και υγεία των παιδιών και αφετέρου να συμβάλλει θετικά στην ενίσχυση κοινωνικών δεξιοτήτων όλων των μαθητών και των μαθητριών.

Στο Ολοήμερο Πρόγραμμα καθημερινά και για 1 διδακτική ώρα εντάσσεται  επίσης το  επιλεγόμενο διδακτικό αντικείμενο από τα αναφερόμενα: Τ.Π.Ε., Αγγλικά, Αθλητισμός, Εικαστικά, Μουσική, Θεατρική Αγωγή και Πολιτιστικοί Όμιλοι Δραστηριοτήτων.

Το μάθημα των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας διδάσκεται από εξειδικευμένο δάσκαλο Πληροφορικής, ΠΕ86, σύμφωνα με το Ωρολόγιο Πρόγραμμα.

Το μάθημα των Αγγλικών διδάσκεται από δάσκαλο της Αγγλικής γλώσσας,ΠΕ06, σύμφωνα με το Ωρολόγιο Πρόγραμμα του σχολείου.

Το μάθημα του Αθλητισμού διδάσκεται από Γυμναστή, ΠΕ11,επίσης σύμφωνα με το Ωρολόγιο Πρόγραμμα του σχολείου.

Παρομοίως τα μαθήματα των Εικαστικών ,της Μουσικής και της Θεατρικής Αγωγής διδάσκονται από εξειδικευμένους εκπαιδευτικούς ΠΕ08, ΠΕ79 και ΠΕ91 αντίστοιχα.

Το διδακτικό αντικείμενο των Πολιτιστικών Ομίλων Δραστηριοτήτων δύναται να ανατίθεται στο σύνολο των εκπαιδευτικών για συμπλήρωση του υποχρεωτικού διδακτικού ωραρίου (εδάφ. δ & ε, παρ. 16, κεφ. Α, άρθρο 11, ΠΔ 79/2017, ΦΕΚ 109 Α).

Φ.Β: Πόσοι εκπαιδευτικοί αναπληρωτές ή ωρομίσθιοι ή με άλλες μορφές εργασίας έχουν απασχοληθεί στο Ολοήμερο Σχολείο και έχουν μισθοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ?

Λυμπούδης Αναστάσιος –Σύμφωνα με σημερινά στοιχεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Σερρών, οι εκπαιδευτικοί που έχουν “ωφεληθεί” από το ΕΣΠΑ εργαζόμενοι στο Ολοήμερο σχολείο είναι 1525, από το 2010 μέχρι σήμερα. Ήτοι:

2010-11: 78 εκπαιδευτικοί διαφόρων ειδικοτήτων

2011-12: 24        “ “ “

2012-13: 28        “                 “                      “

2013-14: 154       “                “                      “

2014-15: 94         “                “                      “

2015-16: 116       “                “                      “

2016-17: 122       “                “                      “

2017-18: 172       “                “                      “

2018-19: 227       “                “                     “

2019-20: 260       “                “                     “

2020-21: 250       “               “                      “

 

Φ.Β: Συμπερασματικά, ποια θα λέγαμε ότι είναι τα αποτελέσματα, από την εικοσάχρονη εφαρμογή του προγράμματος του Ολοήμερου Σχολείου, για την εκπαίδευση και την κοινωνία γενικότερα?

Λυμπούδης Αναστάσιος –Από τα στοιχεία που παρατέθηκαν, νομίζω ότι γίνεται ολοφάνερο, ότι τα οφέλη για την εκπαίδευση και την κοινωνία γενικότερα, από την εφαρμογή του Ολοήμερου σχολείου με τη συνδρομή του ΕΣΠΑ, είναι τεράστια.

Χρηματοδοτήθηκαν υποδομές στα δημοτικά σχολεία, όπως κατασκευή κουζίνας στα σχολεία, αγορά ηλεκτρικού εξοπλισμού για τη λειτουργία του Ολοημέρου τμήματος και βελτιώθηκαν διάφορες υποδομές των σχολικών κτιρίων.

Από την άλλη εργάσθηκαν και εργάζονται χιλιάδες εκπαιδευτικοί διαφόρων ειδικοτήτων, με τη συνδρομή του ΕΣΠΑ , συμβάλλοντας αποφασιστικά στην επιπλέον μόρφωση των παιδιών του ελληνικού λαού και στην πάταξη της ανεργίας των νέων.