Γιατί γίνονται τροχαία ατυχήματα στον δρόμο Σερρών-Νιγρίτας;

Αυξητικές τάσεις παρουσιάζουν τα τροχαία ατυχήματα στον δρόμο Σερρών – Νιγρίτας – Ποιες παγίδες κρύβει

«Ήμουν νιος και γέρασα», είναι η φράση που ο θυμόσοφος ελληνικός λαός συνηθίζει να λέει, όταν επαναλαμβάνονται διαρκώς υποσχέσεις, που δεν τηρούνται. Έχω τη γνώμη ότι αυτή η ρήση «κολλάει γάντι» κάθε φορά, που κάποιο τροχαίο ατύχημα (ή δυστύχημα) λαμβάνει χώρα στον πολύπαθο δρόμο Σερρών-Νιγρίτας για τον οποίο Δήμαρχοι, Νομάρχες, Περιφερειάρχες, Βουλευτές και Υπουργοί έχουν κατά καιρούς (και δημοσίως) υποσχεθεί ότι θα βελτιωθεί.

Κι όταν κάνουμε λόγο για βελτίωση στο συγκεκριμένο δρόμο εννοούμε απαραιτήτως νέα χάραξη, καθώς είναι κοινά αποδεκτό ότι ένας δρόμος καθίσταται ταχύτερος και ασφαλέστερος, όταν δεν περνά μέσα από χωριά και οικισμούς αλλά τα παρακάμπτει.

Με αφορμή, λοιπόν, τροχαίο ατύχημα, που σημειώθηκε πριν από λίγες ημέρες στο δρόμο Σερρών – Νιγρίτας (πριν από το Σκούταρι) και στο οποίο εμπλέκονταν ένα ΙΧ αυτοκίνητο και ένα τρακτέρ, το LionNews αναλύει κάποιες σημαντικές παραμέτρους, που ερμηνεύουν τη «συχνότητα» και τις «αιτίες» αυτών των δυσάρεστων (και ενίοτε τραγικών) περιστατικών, που σε πολλές των περιπτώσεων βάφουν με αίμα την άσφαλτο.

1: Ο δρόμος Σερρών-Σκουτάρεως δεν έχει μεγάλο πλάτος, δηλαδή τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά του είναι τέτοια, που η κυκλοφορία των οχημάτων ανά ρεύμα κατεύθυνσης γίνεται με πολλή προσοχή και πάντως με χαμηλές ταχύτητες.

2: Ο φωτισμός στον εν λόγω δρόμο είναι όχι ελλιπέστατος. Στην ουσία είναι ανύπαρκτος. Για την ακρίβεια από την αερογέφυρα στην είσοδο της πόλης των Σερρών (περιοχή ΝΕΚΤΑΡ) έως και το Σκούταρι ο φωτισμός είναι κάκιστος.

3: Στο δρόμο Σερρών-Σκουτάρεως λειτουργούν πολλές παρόδιες επιχειρήσεις, που σε αρκετές εξ αυτών δεν υφίστανται οι απαιτούμενοι (και τόσο αναγκαίοι για την οδική ασφάλεια) κόμβοι εισόδου-εξόδου με τις επίσης απαραίτητες λωρίδες επιβράδυνσης/επιτάχυνσης. Πιο απλά, είναι ένα δρόμος, που ανά πάσα ώρα και στιγμή υπάρχει η μεγάλη πιθανότητα να «ξεπεταχτεί» κάποιο αυτοκίνητο στον κυρίως δρόμο προερχόμενο από κάποιον παράδρομο ή από κάποια παρόδια επιχείρηση.

4: Η ύπαρξη (ή μάλλον η συνύπαρξη) ΙΧ αυτοκινήτων με γεωργικά μηχανήματα (τρακτέρ και άλλα). Ιδίως τους μήνες που διανύουμε οι κάθε λογής αγροτικές εργασίες στον κάμπο της περιοχής βρίκονται στο ζενίθ με αποτέλεσμα οι χειριστές των γεωργικών ελκυστήρων να μπαίνουν ή να βγαίνουν από κάθε δυνατή «χαραμάδα» αγροτικού δρόμου. Σε ορισμένες περιπτώσεις μάλιστα τα εν λόγω αγροτικά μηχανήματα δεν φέρουν εμφανή φώτα (ή ακόμη και αναβοσβήνοντες φάρους οροφής) στις πλατφόρμες και τα λοιπά μηχανήματα, που ρυμουλκούν. Ουκ ολίγες φορές έχει καταγραφεί τροχαίο ατύχημα, που είχε σαν βασική αιτία την έλλειψη φωτιστικών σωμάτων στο οπίσθιο μέρος ενός τρακτέρ, μιας «κομπίνας» ή κάποιου άλλου γεωργικού μηχανήματος.

5: Εδώ και κάποια χρόνο, στο δρόμο Σερρών-Σκουτάρεως δεν κυκλοφορούν μόνο αυτοκίνητα των Σερρών. Ο δρόμος αυτός επιλέγεται (και μάλιστα υποδεικνύεται ακόμη και από εφαρμογές GPS) και από τους Βαλκάνιους τουρίστες, που τον προτιμούν για να κατευθυνθούν στο δεύτερο πόδι της Χαλκιδικής ή ακόμη και στις παραλίες των Βρασνών και του Σταυρού Θεσσαλονίκης. Αναμφίβολα, δεν είναι ο πλέον ασφαλής δρόμος για αυτούς. Όμως, για τους Βαλκάνιους ο δρόμος αυτός φαντάζει ως «λύση», καθώς δεν έχει τον ίδιο κυκλοφοριακό φόρτο συγκριτικά με εκείνον της Αμφίπολης και επιπλέον είναι πράγματι πιο σύντομος χιλιομετρικά. Άλλωστε, όπως έγραψα και πρωθύστερα «εφαρμογές του GPS τον βγάζουν ως προτιμητέο δρόμο», οπότε πώς άραγε δύναται να κρίνει ορθά ένας Βούλγαρος, Μολδαβός ή Ρουμάνος για το τι πραγματικά αξίζει στον ίδιο να επιλέξει;

6: Η άναρχη και η ανεξέλεγκτη παρόδια βλάστηση ένθεν κακείθεν του δρόμου. Είναι που είναι στενός ο δρόμος, φανταστείτε να οδηγείτε κανονικά στο «δικό σας» ρεύμα κυκλοφορίας και να πρέπει πέραν της γενικότερης προσοχής προς τους υπόλοιπους εποχούμενους χρήστες του δρόμου να επιδεικνύετε και επιπλέον προσοχή για να αποφεύγετε χόρτα και φυλλωσιές, που καλύπτουν τις άκρες του οδοστρώματος.  Παράλληλα, η πλούσια και «ακούρευτη» βλάστηση προξενεί κι άλλο κακό. Κρύβει τις διεξόδους για τους παράδρομους, που οδηγούν στα χωράφια και έτσι μοιραία περιορίζεται σημαντικά η ορατότητα.

Για όλους τους παραπάνω λόγους, οι οδηγοί απαιτείται να έχουν τεταμένη προσοχή, να κινούνται με χαμηλές ταχύτητες και να κρατούν αποστάσεις ασφαλείας από τα προπορευόμενα οχήματα. Επίσης, να είναι οπλισμένοι με υπομονή, καθώς είναι πλέον γεγονός ότι έως το τέλος Σεπτεμβρίου ο δρόμος Σερρών-Σκουτάρεως (Σερρών-Νιγρίτας) θα έχει αυξημένο κυκλοφοριακό φόρτο λόγω των χιλιάδων Βαλκάνιων τουριστών.

Ιορδάνης Ξανθόπουλος